بیماری خشکی چشم و دیابت

اول مارس 2019- دیابت یک بیماری ناتوان کننده است که انتظار می رود در 20 سال آینده به سطح اپیدمیک برسد. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی، 108 میلیون نفر در سراسر جهان در سال 1980 به دیابت مبتلا بودند؛ که در سال 2014 این رقم به 422 میلیون نفر رسید. سه سال بعد یعنی در سال 2017، 425 میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می کردند و انتظار می رود که این رقم تا سال 2045 به 629 میلیون نفر برسد.

دو نوع دیابت وجود دارد: افراد مبتلا به نوع 1 قادر به تولید هورمون انسولین (از لوزالمعده) که در کنترل قند خون نقش دارد، نیستند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به اندازه کافی انسولین تولید نمی کنند و یا بدن آنها به انسولین مقاوم است. در نتیجه، هر دو نوع می تواند منجر به افزایش قند خون شود که خطر بروز عوارض دیابت را افزایش می دهد.

یکی از عوارض دیابت، بیماری های شبکیه (رتینوپاتی) است، که یکی از علل اصلی نابینایی در میان افراد کار در کشورهای توسعه یافته می باشد. اگر سطح قند خون یک فرد دائما بالا باشد، می تواند به عروق خونی او آسیب برساند. به این معنا که عبور جریان خون از خلال عروق می تواند سخت شده یا مسدود شود و هنگامی که این آسیبها در رگ های خونی چشم رخ دهند، شبکیه نمی تواند به درستی کار کند و منجر به مشکلات بینایی می شود.

اما آخرین تحقیقات نشان می دهد که بیماری خشکی چشم یا DED، که توجه بسیار کمتری را به خود جلب می کند، باید برای همه افراد مبتلا به دیابت - به ویژه افراد مبتلا به نوع 2 - مورد توجه قرار گیرد.

عذاب ناشی از خشکی چشم

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از DED رنج می برند. اما این وضعیت اغلب در هنگام ارزیابی چشم دیابتی که بر غربالگری بیماری های شبکیه متمرکز است، نادیده گرفته می شود.

خشکی چشم حدود 15٪ تا 30٪ از افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. گرچه به نظر می رسد "چشم خشک" یک وضعیت نسبتا بی ضرر است، اما می تواند علائم بسیار ناراحت کننده ای از جمله تاری دید، درد، سوزش، خارش، قرمزیچشم، زخم قرنیه و در موارد شدید، نابینایی داشته باشد، و از آنجایی که بینایی خوب به طور ذاتی با زندگی روزمره ی ما ارتباط دارد، "چشم خشک" می تواند بر توانایی افراد در رانندگی، خواندن، تماشای تلویزیون و استفاده از گوشی های هوشمند و کامپیوتر تاثیر گذارد. DED می تواند از کیفیت کلی زندگی، باصدمه زدن به رفاه عاطفی، بهره وری در محل کار و دیگر فعالیت های روزمره ، بکاهد. تحقیقات نشان داده است که اثرات منفی DED بر کیفیت زندگی افراد مشابه با تاثیرات آنژین صدری، شکستگی های لگن یا دیالیز کلیه ها است.

با وجود این، DED در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به طور منظم مورد بررسی قرار نمی گیرد زیرا نظارت بر بیماری های شبکیه دغدغه ی اصلی محسوب می شود و بنابراین چشم خشک اغلب درمان نمی شود. از سوی دیگر تحقیقات کمی در مورد اثرات DED مرتبط با دیابت بر کیفیت زندگی بیماران انجام شده است. همچنین مطالعات اندکی به مقایسه ی DED در دیابت نوع 1 و 2 - که علت آنها بسیار با هم متفاوت است-، پرداخته اند.

آنچه ما کشف کردیم

در این تحقیق، پژوهشگران به مقایسه ی بیماری "چشم خشک" در افراد مبتلا به دیابت با افرادی که به این بیماری مبتلا نبودند، پرداختند تا از تعداد افراد مبتلا به دیابت که از علائم  DED رنج می برند و شدت این بیماری در این گروه آگاه شوند. در حالیکه مطالعات قبلی به بررسی میزان گسترش DED در دیابت پرداخته اند، این مطالعه برای اولین بار به ارزیابی تأثیر DED بر کیفیت زندگی مرتبط با بینایی در افراد مبتلا به دیابت پرداخت.

این مطالعه نشان داد که شیوع DED در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (دیابتی که 90٪ تمام موارد دیابت را تشکیل می دهد) دو برابر بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. با استفاده از پرسشنامه ای در مورد علائم خشکی چشم مشخص گردید که 55 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از DED رنج می برند، در مقایسه با 27 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 29 درصد از افرادی که به دیابت مبتلا نبودند.

این مطالعه نشان داد که DED به شدت کیفیت زندگی افرادی که بطور همزمان به DED و دیابت مبتلا هستند، را کاهش می دهد و همچنین به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت را نسبت به افراد غیر دیابتی کاهش می دهد. این نتایج، نگرانی ها در مورد تشخیص پایین DED در میان افراد مبتلا به دیابت، و همچنین تاثیر آن بر رفاه کلی این افراد را افزایش داد.

این یافته ها برای اولین بار نشان می دهد که دیابت به طور قابل توجهی کیفیت زندگی مرتبط با بینایی افراد را در معرض خطر قرار می دهد و DED یک بیماری چشمی مهم برای افراد مبتلا به دیابت است (به ویژه در دیابت نوع 2) و از آنجائیکه DED در دیابت نوع 2 بیشتر شایع است، افزودن ارزیابی بالینی DED به غربالگری شبکیه می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مفید باشد.

در بلند مدت، هزینه های غربالگری اضافی می تواند با کاهش از دست رفتن بهره وری و ایجاد مزایای اقتصادی در قالب بهبود سلامت کلی و سلامت چشم بیماران دیابتی، جبران شود. یک مطالعه اخیرا نشان داد که ارتباطی قوی بین افسردگی و علائم خشکی چشم وجود دارد. درمانDED می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود بخشد و با توجه به مزایای اجتماعی، فیزیکی و روانشناختی گسترده تر آن، بررسی و درمانDED  باید برای متخصصان چشم و بیماران در اولویت قرار گیرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-eye-disease-diabetes-reveals-scale.html